Afgelopen weekend stond voor de scouts in het teken van de Regionale ScoutingWedstrijden (RSW). 53 ploegen van ruim 15 verschillende groepen uit de regio streden drie dagen lang om de winst op het defensieterrein De Vijf Eiken in Rijen. Uiteindelijk kwam een van de ploegen van onze groep als winnaar uit de bus, en zullen dus tijdens het pinksterweekend meedoen aan de Landelijke ScoutingWestrijden (LSW) in Baarn.

De complete uitslag is te vinden op de regiosite, en ook regionale krant De Bode besteedde uitgebreid aandacht aan deze erg geslaagde editie van de RSW.

De winnaars van de Regionale Scoutingwedstrijden

BREDA – Maar liefst driehonderd scouts waren van vrijdag tot en met zondag te vinden op het defensieterrein in Rijen voor de Regionale Scouting Wedstrijden (RSW). Daar streden de scouts in zo’n vijftig groepen om de meeste punten bij onder andere kamperen, koken, tocht lopen en een thema-opdracht. Als winnaars kwamen de ploegen van Scouting Frederik Hendrik uit Bavel en Scouting Lambertus uit Etten-Leur uit de bus. Zij mogen met Pinksteren onze regio vertegenwoordigen op de Landelijke Scouting Wedstrijden in Baarn. Toch zijn ook de verliezers niet getreurd. “Het was gewoon super gezellig”, aldus de enthousiaste Pepijn (11).

De zon brandde zondagmiddag fel tijdens de prijsuitreiking van de RSW. Met rode gezichten en wallen onder hun ogen wachtten de scouts de uitslag gespannen af. Sommige ploegen wisten al dat ze waarschijnlijk niet gingen winnen. “We hebben niet zo super hard ons best gedaan”, geeft één van de scouts lachend toe. Toch is het voor een aantal groepjes flink nagelbijten als de top tien in zicht komt. De ploegen van scouting Frederik Hendrik uit Bavel en Lambertus uit Etten-Leur springen een gat in de lucht, wanneer ze horen dat ze met Pinksteren de regio mogen vertegenwoordigen op de LSW.

Technieken
De scouts konden het hele weekend punten verdienen. Allereerst werden ze beoordeeld op hoe ze hun tent en keuken opbouwden. Niet alle scouts waren daar even tevreden over. “Ik had de driepoten niet goed genoeg geknoopt, dus nu is de keuken scheef”, vertelt Bart (12). Hij kan er gelukkig zelf om lachen. Op zaterdag gingen de scouts op een lange fiets- en wandeltocht, waarbij ze verschillende technieken moesten laten zien. Zo moesten ze kompasschieten, kruispuntroutes lopen en een doolhofroute oplossen. Op zondagochtend konden de ploegen de laatste punten binnenslepen tijdens een sport en spel ochtend.

Alice in Wonderland
De RSW heeft ieder jaar een thema, wat vanuit Scouting Nederland wordt bedacht. Dit jaar was dat Alice in Wonderland. Het enthousiaste themateam van regio de Baronie trok alles uit de kast om dit zo leuk mogelijk voor de scouts te vertolken. Daarvoor voerden ze verkleed als Alice, het Konijn, de Mad Hatter en de Harten Koningin het hele weekend lang toneelstukjes op voor een prachtig decor met klokken en een reusachtige draak.

Bron: De Bode