Al over twee weken is de laatste bijeenkomst van het seizoen, gevolgd door de zomerkampen en de vakantie. Daarna begint het nieuwe seizoen, en zullen een heleboel bevers, welpen, scouts en explorers gaan overvliegen. Om de overvliegers al een klein voorproefje te geven van wat ze in het nieuwe jaar kunnen verwachten, zijn op 20 juni de oudste bevers bij de welpen komen kijken, en de oudste welpen bij de scouts.

Bij de welpen stond de overvliegers een afwisselend programma te wachten. Ze maakten met spijkers en felgekleurde wollen draden mooie kunstwerkjes, en speelden tussendoor buiten lekker actieve spellen. Aan het eind van de bijeenkomst, nadat iedereen klaar was met knutselen, was er ook nog een kampvuur mét geroosterde marshmallows.

De scouts waren ondertussen in het bos, waar ze een tactisch spel speelden in het thema van ‘garnalen zaterdag’. Door te handelen en smokkelen met verschillende soorten legale en illegale vissen moesten zij proberen hun kapitaal zo snel mogelijk te laten groeien. Ondertussen moest wel de leiding ontweken worden, want wie betrapt werd met illegale handelswaar kon flinke boetes verwachten. Gelukkig voor de smokkelaars is het bos de laatste weken flink dichtgegroeid, waardoor aan de leiding nog wel eens ontsnapt kon worden door je te verstoppen tussen de varens.

Zowel de oudste bevers als welpen hebben dus goed kunnen zien wat voor soort programma’s ze volgend seizoen kunnen verwachten. De conclusie; het wordt gewoon nóg leuker dan het vorig jaar al was. Zoals altijd.