De minimumleeftijd van de Bevers, ooit vastgesteld op vijf jaar, wordt minder strikt. Regelmatig hoorden we van leden bij de Bevers of Welpen dat ze vriendjes, vriendinnetjes, broertjes of zusjes hebben die ook elke zaterdag spannende avonturen willen beleven, maar dat vanwege hun leeftijd niet altijd konden doen. Pas vanaf vijf jaar mochten kinderen namelijk lid worden van de Bevers, en omdat er geen speltak is voor kinderen jonger dan de Bevers konden sommige kinderen niet meteen lid worden van scouting.

Daarom is er nu besloten om die minimumleeftijd minder streng te maken. Kinderen tussen de vier en vijf jaar kunnen, in overleg met de beverleiding, vanaf nu vaak toch al lid worden. Als kinderen onder de vijf jaar al wel toe zijn aan de uitdagingen die scouting ze kan bieden, kunnen ze alvast een paar keer mee doen bij de Bevers. Blijkt dan dat het kind inderdaad prima mee kan met de groep, dan kan hij of zij zonder problemen lid worden. Scouting is er immers voor iedereen die het leuk vindt!