Scouting Frederik Hendrik

Het groepslogo van Scouting Frederik Hendrik

Geschiedenis
Scouting Frederik Hendrik is een gemengde scoutinggroep, opgericht op 6 juni 1946. Zoals de naam al doet vermoeden, ligt de oorsprong van de Scouting Frederik Hendrik groep in Nassaustad Breda. In 1927 was de Prins Mauritsgroep opgericht, waaruit na een snelle groei de Engelbert van Nassaugroep en de Frederik Hendrikgroep werden afgesplitst. Bij de oprichting is er voor gekozen om de Frederik Hendrikgroep ook een symbool en motto mee te geven, namelijk de “flambouw” met de woorden “Houdt het vuur brandende”. Dit verklaart ook het vuur dat te zien is in het tegenwoordige logo.

Scouting Nederland
Scouting Frederik Hendrik is samen met ongeveer 1.300 andere lokale scoutinggroepen, uit het hele land, aangesloten bij Scouting Nederland. Ruim 90.000 jongens en meisjes in ons land zijn lid van scouting. Samen met ongeveer 30.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van ons land. Wereldwijd zijn er 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen.

Scouting biedt kinderen en jongeren een plezierige vrijetijdsbesteding. Samenwerken, avontuur, respect voor elkaar en de leefomgeving, zelfstandigheid en ontplooiing zijn hierbij centrale thema’s.
Scouting biedt kinderen, ongeacht huidskleur, geloof, beperking, of politieke overtuiging, een veilige en leerzame speelomgeving. De activiteiten zijn erop gericht dat, naarmate de kinderen ouder worden, de begeleiding afneemt en hun zelfstandigheid toeneemt.

Tijdens de wekelijkse bijeenkomsten op vrijdagavond en/of op zaterdag proberen we onze jeugdleden een afwisselende en plezierige vrijetijdsbesteding te bieden.
Zo is er veel aandacht voor samen spelen, sporten, speurtochten en natuurlijk creatieve activiteiten. Maar natuurlijk word het aanleren van echte scouting vaardigheden niet vergeten. Zo is er veel aandacht voor kaart en kompas, koken, kamperen, E.H.B.O. en pionieren.

Vrijwilligers
Met uitzondering van een aantal beroepskrachten op het landelijk bureau van Scouting Nederland bestaat de gehele organisatie van Scouting uit vrijwilligers.
Ook bij Scouting Frederik Hendrik zijn alleen vrijwilligers actief. Zij verzorgen onder andere het onderhoud en het verhuur van het gebouw, regelen de financiën, begeleiden nieuwe leiding bij hun training en uiteraard zijn de bijeenkomsten volledig in handen van vrijwilligers. Uiteraard onderschrijven zij allemaal de regels van Scouting Nederland omtrent sociale veiligheid, om scouting voor iedereen een vertrouwde en veilige omgeving te houden.
Mocht je iemand zijn of kennen die het wel ziet zitten om iets te betekenen voor onze groep, neem dan contact met ons op via info@scoutingfrederikhendrik.nl.