Tochttechnieken

Scouting is behalve knopen leggen, vuur maken en door het bos rennen onlosmakelijk verbonden aan tochten lopen. Als leiding betekent dit dat je regelmatig bezig bent met het bedenken en uitwerken van nieuwe tochttechnieken. Omdat vrijwilligers ook maar een beperkte hoeveelheid tijd hebben zijn wil je natuurlijk zo snel mogelijk de basis af hebben. Je houdt dan meer tijd over om de tocht verder te pimpen met het in thema zetten van de opmaak, technieken en teksten. Om daar een bijdrage aan te leveren hebben we een aantal manieren ontwikkeld om het uitzetten van een tocht simpeler en sneller te maken. Op die manier houd je als leiding meer tijd over voor de dingen die jouw tochten uniek maken.

Doolhofroute
Bij een doolhofroute wordt de route voor meerdere kruispunten na elkaar gegeven in de vorm van een doolhof waarbij de in- en uitgang aangegeven zijn. Om te route te volgen moet het doolhof opgelost worden, waarbij elke kruising in het doolhof overeenkomt met een kruising in het echt. Bochten in de oplossing tellen hierbij niet mee, alleen de kruisingen waar meerdere paden bij elkaar komen. Een T-splitsing of zijpad in het doolhof komt betekent dus dat de route ook een T-splitsing of zijpad passeert. De oplossing van een doolhofroute kan dus gezien worden als een soort stripkaart, met als extra voordeel dat de te volgen route niet altijd als een rechte lijn getekend wordt.
Maak een doolhofroute.

Helikopterroute
Een helikopterroute is een variant op de vectorroute. Een vectorroute bestaat uit een combinatie van een noordpijl en een richtingspijl (de ‘vector’). Door de richting van de vector te bekijken ten opzichte van de noordpijl kan afgeleid worden welke kant op gegaan moet worden. Doordat de noordpijl gegeven is maakt de oriëntatie van het plaatje niet uit. Het verschil tussen de helikopterroute en de vectorroute is dat een helikopterroute meerdere vectoren bij een enkele noordpijl heeft. Hierdoor past informatie over meerdere kruisingen in een plaatje.
Maak een helikopterroute.

Kompasroute
Kompasschieten is een belangrijk onderdeel van veel verschillende soorten tochttechnieken. Juist daarom is het lastig dat het niet eenvoudig is om nauwkeurig een kompasrichting te bepalen zonder het daadwerkelijk ter plaatse met een kompas te meten. Daarom is er een pagina waarop vrij nauwkeurige schattingen gemaakt kunnen worden. Wanneer je deze pagina gebruikt om een tocht uit te zetten is het belangrijk om de route wel handmatig te controleren, maar het kan veel tijd schelen bij het uitzetten van de route.
Bepaal kompasrichtingen op de kaart.

Stripkaart
Een stripkaart is een routetechniek waarbij alle niet-essentiële informatie van route ‘gestript’ is. Dit betekent dat zaken zoals afstanden tussen kruisingen en bochten van een pad allemaal niet weergegeven zijn. Het enige wat overblijft is de te lopen route (weergegeven als een verticale lijn), en voor elke kruising het aantal straten links en rechts van de weg die je volgt.
Maak een stripkaart.

Tijdenroute
Net als de helikopterroute is ook de tijdenroute en variant op de vectorroute. Wordt bij de vector- of helikopterroute echter een plaatje gegeven om de te volgen richting aan te duiden, bij de tijdenroute wordt een digitale tijdsnotatie gegeven. Zoals bijvoorbeeld 16:25. Deze notatie kan omgezet worden naar een vectorroute door de tijd in analoge notatie te bekijken. Wanneer de urenwijzer als noordpijl gebruikt wordt en de minutenwijzer als vector, dan geven deze twee pijlen samen de goede weg aan.
Bekijk welke tijden bij een richting hoort.

Opmerkingen
De bovenstaande techniekenpagina’s zijn vrij te gebruiken door eenieder die er baat bij heeft. Gebruik ervan is wel op eigen verantwoordelijkheid, en zie het vooral als een hulpmiddel bij het uitwerken van tochten, niet als vervanging. De pagina’s zijn oorspronkelijk gemaakt door vrijwilligers voor eigen gebruik, en later pas opengesteld. Het kan dus voorkomen dat er fouten of onvolmaaktheden in zijn overgebleven. Mocht je iets vinden wat verbeterd kan worden, of verzoekjes hebben om andere tochttechnieken toe te voegen, laat dit dan weten via tochttechnieken@scoutingfrederikhendrik.nl