Vanaf het scoutingseizoen 2022-2023 voeren we een aanpassing door in de leeftijdsgrenzen van de welpen- en de scoutsspeltak. De welpenspeltak zal vanaf dat seizoen één jaar langer gaan duren. De welpen wordt dan voor kinderen van 7 tot 11 jaar. De scouts wordt dan voor kinderen van 11 tot 15 jaar, dus één jaar korter.

Waarom?
Scouting Frederik Hendrik is populair. Dat is natuurlijk fijn, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Denk hierbij aan wachtlijsten voor nieuwe leden en erg volle speltakken. Door zowel de welpen- als de scoutsspeltak vier jaar te laten duren, verwachten we hier beter mee om te kunnen gaan.
Daarbij sluiten we met deze verandering ook aan op de richtlijnen van Scouting Nederland. Ook zij adviseren een
welpenspeltak van 7 tot 11 jaar en een scoutsspeltak van 11 tot 15 jaar.

Wat gaan huidige leden merken van deze verandering?
In de zomer van 2022 zullen er in principe geen welpen overvliegen naar de scouts.
Verder gaan we aankomend jaar gebruiken om te bespreken hoe de verschuiving van de leeftijdsgrens invloed heeft op de programma’s die wij draaien. Dit moet een positieve invloed worden op het plezier en de uitdaging van al onze leden.

Meer informatie
Alle (ouders van) onze leden hebben een brief gekregen met informatie over deze verandering. Voor verdere vragen, opmerkingen of suggesties naar aanleiding hiervan kan contact opgenomen worden met de speltakleiding of het bestuur.