Van vrijdag 17 tot en met zondag 19 april vonden in Rijsbergen de jaarlijkse Regionale Scoutingwedstrijden (RSW) plaats. Scouting Frederik Hendrik deed daar met vier ploegen ook dit jaar weer aan mee. Hieronder een verslag van deze editie van de RSW, geschreven door een van de scouts zelf.

Drie scouts zetten een tent opVrijdag 17 April gingen vier ploegen van onze scouts naar de Regionale Scoutingwedstrijden in Rijsbergen om daar een weekend door te brengen met andere scouts uit de regio. Dit jaar stond het weekend in het thema van Ghana en de verhalen van de spin Anansi. Vanaf 18:00 kon iedereen het terrein op en beginnen met het verzamelen van de benodigde spullen, zodat er na de opening van het weekend meteen begonnen kon worden met de opbouw van de tenten en keukens. Vrijdagavond kon iedereen genieten van een aantal leuke spelletjes en een bungee-run die waren opgezet op het activiteitenterrein. O.a. Gijs, Loes, Anne en Myrthe, allemaal lid van Scouting Frederik Hendrik, verzorgden dit jaar het thema en hebben voor ons het thema-verhaal opgevoerd.

Zaterdag, de grote tocht, deels op de fiets, deels te voet, maar door een fout in de route vanaf het RSW-terrein naar  de eerste hoofdpost stonden een aantal ploegen na een half uur fietsen in Effen bij de kerk i.p.v. in Rijsbergen. Ondanks deze tegenvaller zijn zij toch met goede moed doorgegaan met de wedstrijden, en hebben toch nog een groot deel van de tocht afgelegd. ’s Avonds waren er  Scouts slepen een vrachtwagenweer spellen op het activiteitenterrein met o.a. sumoworstelen en er waren een Landrover en een vrachtwagen met sleepkabel opgesteld om te kijken hoe sterk de scouts waren. Deze avond werd er ook veel overgelopen onder de FH’tjes, wat tot hilarische taferelen leidde. Zo kwamen er rond 01:00 twee mensen van de subkampleiding langs bij de Sperwers die het toch wel raar vonden dat er negen mensen in één tent lagen (een ploeg bestaat namelijk uit maximaal zeven leden).

Zondag, opruimdag. Om half negen eruit en ontbijt maken. Net als zaterdag was er ook zondag weer een dagopening en daarna was er sport en spel. Hierbij bleek dat eerlijk spelen belangrijker was dan winnen. Een van onze ploegen werd namelijk tijdens een wat ruiger spel helemaal afgemat door een van de andere ploegen maar kreeg toch nog een aantal punten omdat ze ondanks de verwondingen toch nog sportief gespeeld hadden. Na het sport en spel moest er helaas al weer afscheid worden genomen van het thema. Dit ging door middel van een laatste stukje uit het thema-verhaal en de bekendmaking van de thema-winnaar. De themawinnaar van dit jaar waren de Valken van onze groep, en zij mochten dus op het podium hun prijs in ontvangst nemen. Hierna was er een moment om te lunchen waarbij, door een van onze scouts, een wasberen-val uitgetest moest worden als straf voor de bewerkte foto’s die hij eerder die week had verspreid. Na de lunch was het tijd om de kampen af te breken en het terrein schoon te maken. Om 15:00 kwam er toch echt een einde aan dit leuke weekend waarin al onze ploegen in de top 15 zijn beland en er weer heel veel naambadges van de leiding zijn gestolen.

Tot slot nog even wat feiten:

De Sperwers zijn 12e geworden met 633 ptn.
De Leeuwen zijn 3e geworden met 769 ptn.
De Panters zijn 4e geworden met 765 ptn.
De Valken zijn 1e Geworden met 784 ptn. En zij gaan dus naar de LSW!
Het is Freek wederom niet gelukt om zijn eigen naambadge te behouden.
Gijs kan niet tegen kietelen

Veel succes op de LSW Chris, Tess, Vicky, Stan, Davy en Kars!