Dat wij op 16 april weer een feestelijke jubileumbijeenkomst hadden, waarbij heel de groep bij de kinderboerderij te vinden was, is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Ook de regionale krant De Bode besteedde hier aandacht aan, en schreef er het volgende over.

BREDA – Bezoekers van kinderboerderij Wolfslaar keken zaterdag hun ogen uit. Zo’n honderd scouts van Scouting Frederik Hendrik uit Bavel vierden hier het 70-jarig jubileum van hun groep. De middag bestond uit een feestelijke opening met taart en een gezellige speurtocht door de boerderij.

Door heel kinderboerderij Wolfslaar lopen groepjes kinderen van Scouting Frederik Hendrik. Ze zijn op zoek naar posten waar ze moeilijke puzzels oplossen en leuke spellen doen. “Mijn favoriet was het spel waar je allerlei dingen uit moest beelden, denk ik. Maar eigenlijk is alles leuk”, vertelt de 9-jarige Sacha. De middag is een onderdeel van de viering van het 70-jarig jubileum van de groep uit Bavel. Jacob Marcelis, teamleider van de scouts en medeorganisator van het evenement, vertelt er meer over. “Alle activiteiten vandaag zijn afgestemd op de verschillende leeftijden die er binnen de groep zijn, van zogenaamde ‘bevers’ van 4 jaar tot de ‘stam’ van 18 jaar en ouder. We maken er voor iedereen een feestje van.”

Samenwerking
Kinderboerderij Wolfslaar is blij met de feestmiddag. “Het is leuk als we op deze manier met verenigingen kunnen samenwerken”, stelt medewerkster Tessa Struijk. De scoutinggroep is bovendien wel vaker in de kinderboerderij te vinden. “Ik ben leiding voor de kinderen van zeven tot tien jaar, dan is het natuurlijk altijd leuk om met lekker weer hierheen te komen”, aldus leiding Leonie Horn.

Jubileum
Scouting Frederik Hendrik werd in 1946 opgericht en is al sinds het ontstaan van de groep gevestigd naast het viaduct tussen Bavel en Ulvenhout, aan de A27. De groep heeft haar feestjaar in januari geopend. “Dit is onze tweede jubileumactiviteit. We houden in totaal drie grote dagen voor onze leden, en sluiten ons feestjaar af met een groepskamp. We gaan dan met de hele groep op één groot zomerkamp!” vertelt Leonie Horn enthousiast. Naast alle activiteiten voor jeugdleden probeert de groep ook op andere manieren haar jubileum te vieren. “We hebben speciale jubileumshirts ontworpen, die draagt iedereen hier vandaag ook. Verder houden we in mei ook nog een speciaal weekend om alle leiding te bedanken.”

Vrijwilligers
De voorzitster van de groep, Jolien Vos, twijfelt niet aan de reden voor het succes van de groep. “Dat komt door de vrijwilligers. En door de enthousiaste leden natuurlijk.” Net als vele andere groepen uit de regio is Scouting Frederik Hendrik compleet gebaseerd op de inzet van vrijwilligers. “We hebben nu meer leiding en leden dan ooit, voor zover ik me herinner. Dat is iets om erg trots op te zijn”, stelt Vos. Het jubileumjaar van de groep loopt nog tot en met juli. Op de vraag of er voor het 75-jarig jubileum ook zo groots uitgepakt zal worden antwoord de voorzitster: “Haha, nou of het zó groot wordt weet ik nog niet. Maar we zullen het zeker niet ongemerkt voorbij laten gaan”.

Bron: De Bode (http://internetbode.nl/breda/feest-bij-scouting-frederik-hendrik-302626)